Sexworkers μέσα σε ένα βούρκο ελλήνων… (με αφορμή την σύλληψη μιας Ρωσίδας ιδιοκτήτριας μπαρ στη Σκάλα Λακωνίας)


*Τrigger warning» ( στο κείμενο αυτό περιγράφονται και κρίνονται  σεξιστικές/ρατσιστικές πρακτικές και δημοσιεύματα. Όποια/ος δεν έχει όρεξη να έρθει αντιμέτωπη με εχθρικό λόγο να μην τα διαβάσει)

Αναδημοσιεύτηκε σήμερα στα περισσότερα ειδησεογραφικά sites του ελληνικού βούρκου μια είδηση με την εμετική επικεφαλίδα: «ρωσίδες εξέδιδαν ελληνίδα για 150 ευρώ.» ή σε μια άλλη λίγο παραλλαγμένη εκδοχή της «δύο ρωσίδες εξέδιδαν ελληνίδα σε μπαρ της Σκάλας Λακωνίας».

Ένα μπάτσοsite το police voice, που προετοιμάζει με την πληροφόρηση που παρέχει τις επόμενες σκούπες και κυνηγητά ξένων στην περιοχή προσθέτει στον τίτλο τη φράση «έγινε κι αυτό» με στόχο να συμπυκνώνει την ελληνική οργή για το περιστατικό. police-voice.blogspot.gr/2014/02/blog-post_6421.html Ένα άλλο αθλητικό site το sportdog sportdog.gr/article/215591/h-ellinida-poy-egine-rosida φτιαγμένο κυρίως για straight cis ανδρες (γιατί στη μισογυνική ελλάδα ο αθλητισμός θεωρείται ανδρική υπόθεση) το πηγαίνει ακόμα πιο πέρα γράφοντας «η ελληνίδα που έγινε ρωσίδα».

Φυσικά όλοι αυτοί οι τίτλοι εκτός από φασιστικά ξερατά αποτελούν και κάτι ακόμα: υλικό για την οργάνωση νέων κυνηγιών γυναικών με συγκεκριμένο στόχο τις μετανάστριες και ευρύτερα τις εργαζόμενες στη βιομηχανία του σεξ. Συμπυκνώνουν σε τέσσερις-πέντε λέξεις τον εθνικιστικό λόγο που χτίζεται μέσα από την αφήγηση περί ελληνικής κρίσης, το ρατσιστικό βλέμμα εναντίον των ξένων γυναικών και την antisexwork ρητορική μίσους. Γι’ αυτό άλλωστε αναδημοσιεύτηκε ταχύτατα σε όλα τα ελληνικά sites τα οποία ανεξάρτητα από τα αν στηρίζουν ανοικτά τη χρυση αυγή, ένας από τους κύριους λόγους ύπαρξης τους είναι η παραγωγή υλικού για πογκρόμ εναντίον μεταναστών/τριων με κύριο όχημα την αφήγηση περί του προβλήματος της μετανάστευσης και τον αντιεγκληματικό λόγο. Η συνταγή τους δεν είναι πρωτότυπη. Είναι κλασική και δοκιμασμένη, παρμένη από την πλούσια αντισημιτική παράδοση στην ελλάδα.

Η αναπαράσταση του/της εβραίου/ας ως εγκληματία-τέρατος, που η ύπαρξη του απειλεί με διαφθορά και εκφυλισμό τους χριστιανικούς πληθυσμούς, αποτελεί μια από τις βασικές μήτρες του ρατσιστικού λόγου στη νεωτερικότητα. Διαχρονικά λοιπόν το μίσος εναντίον των ξένων χτίζεται κυρίως με τη σύνδεση τους με εγκλήματα που απειλούν τις γυναίκες, τα παιδιά, τα ζώα, τα σώματα δηλαδή που αναπαρίστανται ως ανεπαρκή κι ευάλωτα για να νομιμοποιείται η εξουσία, η βία και τα προνόμια των αρτιμελών striαght cis έλληνων ανδρών.

Anti-sexwork bingo…

Αλλά ας εστιάσουμε τώρα στο εν λόγω ξερατό. Το σκεπτικό του συντάκτη είναι ξεκάθαρο, δομείται από αυτονόητα γι’ αυτόν αξιώματα και διαπερνούν το ύφος όλου του κειμένου. Θεωρεί ντροπιαστικό να είναι μια γυναίκα σεξεργάτρια, είναι σίγουρος ότι δεν είναι μια δουλειά που μπορεί να επιλέγει μια γυναίκα ελεύθερα όπως όλες τις άλλες που παράγει ο καπιταλιστικός καταμερισμός και το σύστημα εξουσίας της αφηρημένης εργασίας. Οι σεξεργάτριες αντιμετωπίζονται πάντα ως θύματα κάποιου κυκλώματος, εξαναγκασμένες σκλάβες. Στην περίπτωση που δεν αμφισβητείται ότι επιλέγουν μόνες τους τη δουλειά τους θεωρούνται  είτε εξαθλιωμένες και απελπισμένες, είτε αλλοτριωμένες από το σύγχρονο δυτικό τρόπο ζωής, την άνοδο της ασημαντότητας και τον καταναλωτισμό. Το να είσαι σεξεργάτρια από επιλογή περιγράφεται ως η χειρότερη ένδειξη της παρακμής του καπιταλισμού, ενώ το να συνάπτεις μια σύμβαση straight γάμου είναι σεβαστό και αναγκαίο για την κοινωνική αναπαραγωγή. Συχνά ακούμε και δραματικές ιστορίες για τις κοπέλες που εκδίδονται για να πάρουν τη δόση τους. Σε αυτή την περίπτωση συναρθρώνεται στη ρητορική κι ο ρατσισμός ενάντια στους/στις χρήστες/τριες ψυχοτρόπων ουσιών. Οι λέξεις πουτάνα, πόρνη στην ελληνική γλώσσα παραμένουν όχι μόνο υποτιμητικές αλλά αποτελούν και τις πιο προσβλητικές που μπορούν να χρησιμοποιηθούν εναντίον μιας γυναίκας. Το ίδιο θα ίσχυε και για τους άντρες αν η εγχώρια ετεροσεξιστική ηγεμονία δεν κρατούσε για αυτούς σε πρώτη θέση τη λέξη πούστης.
Αυτό το μπίνγκο είναι το καθεστώς αλήθειας με το οποίο έχει διαμορφωθεί μια κοινή εθνική αφήγηση στιγματισμού της σεξουαλικής εργασίας που διαπερνά κατά πλειοψηφία όλο το εγχώριο πολιτικό φάσμα, τους έλληνες φασίστες, τους έλληνες φιλελεύθερους, τους έλληνες αριστερούς/αναρχικούς, από την αρχιεπισκοπή αθηνών μέχρι το καφέ ΒΟΞ εν συντομία. Έτσι για να συνεχίσουμε το μπίνγκό, το να υπάρχουν ελληνίδες σε τέτοιες δουλειές είναι προσβολή για την τιμή του έθνους, εξευτελισμός της ιδεολογικής λειτουργίας της σωστής συζύγου και μητέρας, μη σεβασμός στο ρόλο της γυναίκας ως εθνική-μήτρα. Άλλωστε οι εκδιδόμενες γυναίκες σύμφωνα με τη νομοθεσία του ελληνικού κράτους απαγορεύεται να παντρεύονται, ειδάλλως δεν μπορούν να ασκούν νόμιμα το επάγγελμα. Είναι μια δουλειά για την οποία ο εθνικός κορμός τα τελευταία 25 χρόνια προορίζει αποκλειστικά για τους/τις ξένους/ες όπως και κάθε άλλη που αναπαριστά σαν ντροπιαστική για τα ήθη και τις αξίες του.

Πως στοχοποιήθηκε η Ρωσίδα σεξεργάτρια?

Η αναφορά σε Ελληνίδες εκδιδόμενες όπως σε όλα τα άρθρα αυτού του είδους τα τελευταία χρόνια στον τύπο, συνδέεται με ένα λόγο πένθους για την κατάπτωση που έχουν οδηγήσει τα μνημόνια και η οικονομική κατοχή τη χώρα μας. Αποτελεί μια ρητορική πατριωτικής συσπείρωσης απέναντι στα εθνικά ζητήματα, δηλαδή ένα κάλεσμα επίθεσης στους «άλλους/άλλες». Στη συγκεκριμένη περίπτωση ο επικίνδυνος ξένος είναι η «Ρωσίδα που προσβάλλει την τιμή μιας ελληνίδας οδηγώντας την στην πορνεία» και συλλαμβάνεται και διαπομπεύεται σε όλο το διαδίκτυο. Η υπερσεξουαλικοποίηση και η τερατοποίηση των ρωσίδων γυναικών είναι ένα κλασικό μοτίβο του εγχώριου μισογυνισμού και τα παραδείγματα είναι άπειρα π.χ. εξώφυλλο της espresso την εποχή των συλλήψεων των οροθετικών γυναικών.

espresso

Η κατασκευή της μαστροπού-τέρατος

Σε αυτό το σημείο ας σταθούμε όμως και στον όρο μαστροπεία. Στα πλαίσια του κυρίαρχου whorephobic λόγου ο όρος μαστροπεία ταυτίζεται με τον εξαναγκασμό γυναικών, ανδρών και μη-προσδιορισμένου φύλου ατόμων να εργαστούν στη βιομηχανία του σεξ ή με την επιβολή στις σεξεργάτριες πρακτικών που δεν επιθυμούν. Επί της ουσίας όμως η υπόσταση της μαστροπείας ως ποινικό αδικήμα δεν έχει καμία σχέση με την προστασία των συμφερόντων των εκδιδόμενων προσώπων, αλλά αποτελεί μια ακόμα διάταξη που αποτυπώνει στον νομικό λόγο τον κοινωνικό στιγματισμό της σεξεργασίας.

Οι sexworkers όλων των φύλων διεκδικούν διεθνώς με τα κινήματα τους, την αυτοδιάθεση των σωμάτων τους, δηλαδή το δικαίωμα να λένε όχι σε όποιον πελάτη θέλουν, καθώς και να διώχνουν όποιο πελάτη  δε συμπεριφέρεται όπως έχει συμφωνηθεί. Απαιτούν και συχνά καταφέρνουν να μην αμφισβητείται αυτό το δικαίωμα τους από καμιά/έναν manager, ιδιοκτήτη επιχείρησης ή νταβατζή. Και φυσικά ορίζουν ότι το να τους επιβάλλει κάποιος/α μια συμπεριφορά στην οποία δε συναινούν ρητά   είναι καταχρηστική συμπεριφορά και βιασμός.

Εδώ και πολλές δεκαετίες διεκδικούν να προστατεύονται ισότιμα από το νόμο όπως και να μην αμφισβητούνται/υποβιβάζονται οι καταγγελίες και οι μαρτυρίες τους από τους μπάτσους, τους δικαστές, τα media και την κοινωνία συνολικά. Το αδίκημα της μαστροπείας όμως δεν έχει σχέση με αυτό. Διώκει την προαγωγή στην πορνεία, δηλαδή οποιαδήποτε δικτύωση sexworkers για να βρουν πελάτες, οποιαδήποτε προώθηση επιχείρησης που συνδέεται με τη βιομηχανία του σεξ, πράγμα που πλήττει τους ίδιους τους σεξεργάτες/σεξεργάτριες καθιστά τα σώματα τους πιο ευάλωτα στην πατριαρχική βία και ενισχύει την υπαγωγή τους στην πιο αυταρχική προσταγή των αφεντικών του παράνομου κεφαλαίου. Ο τρόπος που ορίζεται νομικά και στην ελλάδα και σε άλες χώρες η μαστροπεία ενισχύει την έμφυλη και την ταξική  βία που υφίστανται οι εργαζόμενες/οι στη βιομηχανία του σεξ, γι΄αυτό τα κινήματα τους όπου υπάρχουν ζητούν την κατάργηση του αδικήματος ή τη μεταβολή του ορισμού της με τρόπο που να συνδέεται με τα αιτήματα τους.

Μαθαίνουμε πουθενά, σε αυτό το υπαγορευμένο από τους μπάτσους, δελτίο τύπου ότι η κατηγορούμενη ως μαστροπός είχε οποιαδήποτε καταχρηστική συμπεριφορά στις σεξεργάτριες με τις οποίες συνεργαζόταν? Έγινε κάποια τέτοια καταγγελία? Όχι. Άρα η δαιμονοποίηση της ρωσίδας γυναίκας οφείλεται στον ελληνικό μισογυνικό λόγο και οι κατηγορίες εναντίον της στήνονται στη βάση μιας νομοθεσίας που στρέφεται εναντίον των εκδιδόμενων προσώπων, δηλαδή με άλλα λόγια, επειδή είναι μια ξένη που διατηρούσε ένα μαγαζί στο οποίο πρόσφερε σεξουαλικές υπηρεσίες και εργαζόταν εκεί μια άλλη κοπέλα, «διευκόλυνε ακολασίες τρίτων». Άλλο ένα σκάνδαλο για το ελληνικό βλέμμα. Μετανάστρια εργοδότρια σε ελληνίδα! Φυσικά συνελήφθησαν μετά από τον έλεγχο του κράτους και οι δύο ως παράνομες, επειδή ήταν σεξεργάτριες. Δεν αποδέχονταν δηλαδή ούτε τον υποχρεωτικό ιατρικό έλεγχο, ούτε τα 200 μέτρα από τους χώρους σύμβολα της εθνικής αναπαραγωγής του ελληνικού βούρκου (σχολεία, φροντιστήρια, εκκλησίες, παιδικούς σταθμούς, πλατειες, παιδικές χαρές κλπ) , ή ότι για να εργάζεται μια γυναίκα σε μια πολυκατοικία πρέπει να έχει την έγκριση όλων των ενοίκων και συνιδιοκτητών και άλλα. Κι όλα αυτά πάντα στη φασιστική ελλάδα.

Με τις σεξεργάτριες είμαστε μαζί σφαλιάρες και κλωτσιές σε κάθε σεξιστή

Ο φεμινισμός μας πρέπει να συμπεριλαμβάνει τις σεξεργάτριες/ες και τα κινήματα τους, να είναι δηλαδή στο πλευρό τους, ειδάλλως θα παραμείνει μέρος της πατριαρχίας. Στον ελληνικό βούρκο οι σεξεργάτριες/ες διώκονται και επιτηρούνται αυστηρά από το κράτος, καθίστανται ευάλωτες σε σεξιστικές επιθέσεις και στην ανδρική κουλτούρα του βιασμού. Ο εθνορατσισμός αποτελεί μια διαρκή απειλή για όσους/ες είναι μετανάστες/τριες ενώ τα θύματα σεξουαλικής δουλείας στιγματίζονται και απελαύνονται.

Αρχικά πρέπει να καταστήσουμε τους πολιτικούς χώρους ασφαλέστερους γι’ αυτές/ούς, έπειτα να σκάσουμε όσοι/ες δεν έχουμε το  βίωμα της πορνείας για να τους δώσουμε χώρο σε όσες/ους το ζουν ή το έχουν ζήσει να επικοινωνήσουν την εμπειρία τους. Πρέπει να αντιληφθούμε ότι κάθε παραβίαση και επίθεση που δέχονται από πελάτες,  αφεντικά,  γείτονες,  μπάτσους, ή  φιλήσυχους  νοικοκυραίους, καθώς και η απάντηση τους σε αυτή την επίθεση πρέπει να μας κιντοποιεί όλους και όλες. Δεν υπάρχει πρόβλημα μεταναστών ούτε πρόβλημα πορνείας, υπάρχει πρόβλημα συνόρων, σεξισμού, ρατσισμού και καπιταλισμού. Μόνο με την  κατάργηση της εξουσίας της οικονομίας, θα καταργηθεί κάθε είδους εργασία σεξουαλική ή μη. ΄

– Αντιφασιστική και φεμινιστική συμπαράσταση στους/στις σεξεργάτες/τριες. Να είμαστε σύμμαχοι/ες τους.

-Καμία δίωξη, κράτηση για τις δύο σεξεργάτριες που συνελήφθησαν και καμία αόριστη διοικητική κράτηση και έναρξη διαδικασίας απέλασης για τη μετανάστρια.

– ψόφο στους μισογύνηδες και στους ρατσιστες.

Λυσσασμένη ανθελληνική παρεμβολή στη σκάλα λακωνίας